Viiskyt vee

Tämän itseni kanssa vietetyn viikon satoa: halusin kirjoittaa asiasta, joka on pian ajankohtainen, eli viisikymmenvuotisuudesta.

Ei siinä mitään, etä nainen täyttää viisikymmentä. Kaikki täyttävät, jos eivät sitä ennen kuole. Mutta naisen elämässä tämä etappi on aika merkittävä. Tähän astisessa elämässäni olen tehnyt asioita paljon sen mukaan, miten joku muu pitää parhaana. Viimeksi kuluneiden vuosien aikana, ja varsinkin tänä vuonna, olen tehnyt jonkinlaista tiliä itseni ja elämäni kanssa. Olen luopunut paljosta, kuten palkkatyöstä, mutta saanut myös paljon tilalle. Olen enemmän tyytyväinen omissa nahoissani, vaikka tuleekin päiviä, jolloin suren vaihtelevaa terveyttäni, kremppojani ja sitä, mitä kaikkea olen tehnyt väärin tai huonosti. Olen kova murehtimaan, ja saatan myös pohtia tulevaa niin ankarasti, että saan migreenin.

Olen opetellut luopumaan sellaisista asioista, joita en tarvitse tai jotka eivät ole minua varten. Tämä ei suinkaan aina ole yksinkertaista. Sen erottaminen, mikä on itselle hyväksi, on aika kinkkistä, mutta olen huomannut, että asioita kannattaa puhua ääneen, toisille ihmisille. Silloin ajatukset konkretisoituvat, ja saa helpommin otteen siitä, mitä ne itselle tarkoittavat. Niin kauan kuin jokin asia muhii vain omassa mielessä, se ei ikään kuin tule todeksi, eikä sitä niin ollen voi arvioida realistisesti. Useimmat ajatukset eivät sellaisenaan ole totta tai toteudu, ja siksikin on hyvä, että ne näkevät päivänvalon, ennen kuin ehtivät yhtään pidemmälle.

Mistä pääsenkin siihen, että toiset ihmiset ovat ihan välttämättömiä. Vaikka viihtyykin yksin, niin tarvitsee silti peilauspintaa muista. Muuten ei ole olemassa.

Toisaalta, olen myös oppinut säätelemään sosiaalisuuden määrää: tarvitsen aika paljon yksinoloa voidakseni hyvin, ja vasta ihan viime aikoina olen ymmärtänyt, miten tärkeä on olla itsensä kanssa, rauhassa ja kiireettä. Ystäväpiirini on myös kaventunut: tapaan aika harvoin ketään, mutta silloin kun tapaan ystäviäni, haluan sitä todella. Olen vähitellen oppinut näkemään ja tuntemaan myös sen, ovatko suhteet vastavuoroisia, vain olenko vain joku, jonka niskaan toinen kaataa negatiiviset ajatuksensa. Tällaisia ihmisiä pyrin nykyään välttämään.

Naisena ja ihmisenä minussa on siis tapahtunut paljon viime vuosina. Seuraan tätä kehitystä ihmetellen, ilahtuen ja surren. Kaikki luopuminen ja muutos tuottaa myös kipua. Ajattelen kuitenkin, etä se mitä saan tilalle, on paljon arvokkaampaa. Vaivan arvoista siis.

Onneksi minulla on myös mies, jonka kanssa elämä on hyvää. En tarkoita sillä lailla hyvää, että aina olisi mukavaa. Meillä riidellään ja ollaan eri mieltä, mutta on opittu sopimaan asiat ja jos mielensä pahoittaa, sen voi näyttää ja toinen voi pyytää anteeksi. Emmehän millään aina tiedä mikä toista loukkaa tai satuttaa, vieläkään, joten ainoa mahdollisuus on korjata tilanne ja pyytää anteeksi. Hyvässä suhteessa ei aina ole ongelmatonta. Mutta kokemuksella väitän, että jos yleissävy on positiivinen, ei tahallaan loukata toista ja pyritään sopimaan riidat, niin ollaan jo pitkällä.

Minusta elämä on nyt parempaa kuin ennen. Opin ja oivallan itsestäni ja muista koko ajan lisää, mutta en ole enää niin tuskallisen epävarma itsestäni. En aina ajattele ensimmäiseksi, että kaikki ikävä on minun syytäni, vaan osaan jo realistisemmin suhtautua tapahtumiin, ja nähdä toistenkin osuuden asioihin. Välillä poden edelleen maailmantuskaa; en voi ymmärtää miten paljon pelkoa, hämmennystä, vihaa ja katkeruutta meissä ihmisissä on. Mutta jotenkin kun ymmärtää oman paikkansa ja pienuutensa, tai kokoisuutensa tässä paletissa, niin on helpompi elää myös raskaiden asioiden kanssa.

Paljon olen itkenyt, mutta paljon myös nauranut. Toivottavasti tulevassa nauran enemmän.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s